آریستوتل «تلی» ساوالاس (Αριστοτέλης "Τέλλυ" Σαβάλας) 
آریستوتل «تلی» ساوالاس (Αριστοτέλης "Τέλλυ" Σαβάλας) 
منتشر شده در ۱۳۹۸/۱۱/۲

به مناسبت زادروز تلی ساوالاس، ستاره‌ی یونانی هالیوود

آریستوتل «تلی» ساوالاس (Αριστοτέλης "Τέλλυ" Σαβάλας) کارش را به عنوان بازیگر از اواخر دههٔ ۱۹۵۰ آغاز کرد. او ابتدا در تلویزیون و سپس در سینما به ایفای نقش پرداخت.  برای ایفای نقش پونتیوس پیلاتوس در فیلم بزرگ‌ترین داستان تاریخ (۱۹۶۵) سرش را تراشید و سپس تصمیم گرفت همیشه آن را بتراشد. با بازی در نقش گروهبان دیگرآزار (سادیست) در بازسازی بُوْ ژست (۱۹۶۶) در جایگاه یکی از شخصیت‌های شریر سینما تثبیت شد. او در تعداد بسیاری از محصولات هالیوودی نقش‌های دوم منفی را به عهده گرفت، با این حال با نقش مثبت مجموعهٔ تلویزیونی پلیسی «کوجَک» (۱۹۷۳–۱۹۷۸) به شهرت رسید.

به یاد ماندنی‌ترین نقش‌هایش در فیلم‌های پرنده باز آلکاتراز، دوازده ناپاک و پانچو ویلا بودند. یک بار نیز کارگردانی را تجربه کرد و فیلمی به نام فراتر از منطق (۱۹۷۷) ساخت که با استقبال روبه رو نشد.

از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به این آثار اشاره کرد: کال سگ هار، وحشی‌های جوان؛ انترن‌ها، دماغه وحشت، پرنده باز آلکاتراز؛ جانی کول، مردی از دایترز کلاب؛ بزرگ‌ترین داستان عالم، چنگیزخان؛ بوژست؛ دوازده مرد کثیف؛ شکارچیان پوس سر آدم، بنگاه آدم‌کشی؛ در سرویس مخفی ملکه، طلای مکنا، عصر بخیر خانم کامیل؛ قهرمانان کلی، مهاجمان؛ شهری به نام حرام‌زاده، همه‌ی دختران خوشگل در یک صف، هدف متحرک؛ پانچو ویلا، دلیلی برای زیستن و دلیلی برای مردن؛ نیروی مرگبار؛ فراتر از منطق؛ کاپریکون یک؛ فرار به آتن، ماورای ماجرای پسایدون؛ مسیر کانن بال 2؛ شکارچیان شب.

مولفین و انتشارات
تمامی نتایج پروفایل‌ها
رویدادها
تمامی نتایج رویدادها
در ویترین
تمامی نتایج ویترین